onsdag 27 april 2016

Utdelning och köp

Då börsläget i nu befinner sig i en ganska knepig situation hade jag tänkt avstå från att göra några inköp, ett tag iallafall. Istället bygger jag upp mitt sparkonto och satsar på att ha en bra buffert.

Idag landade utdelningen från ICA-gruppen på kontot. Den saftiga (eller inte så saftiga) summan på 50 kr (10 kr/aktie) gjorde att den totala summan på utdelningar i april landar på 109,40 kr. Då ICA-gruppen var mitt första köp inom aktievärlden var mitt innehav väldigt litet. Vilket nu ändrade sig. Eftersom att aktien gått ner en aning valde jag att fylla på lite. Köpte därför 20st till en kurs av 268 kr (den totala summan landade på 5 360 kr). Jag väntar och ser om detta var ett bra eller dåligt beslut. ICA-gruppen är inget som jag satsar hårt på i utdelningssyfte, utan är mer för att kunna ta hem några slantar i utveckling. Jag äger nu 25 aktier i ICA-gruppen.

En annan utdelning som denna månaden fallit in är den från Husqvarna. Mina 108 aktier gav 59,40 kr och det är ju alltid något. Husqvarna är heller inte något jag satsar på i utdelningssyfte, utan är också för att kunna ta hem några extra slantar. Hittills ser det fint ut med en ökning på 10,7% sedan köp. Min resa fortsätter...

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Absolut! 109 kr kanske inte blir så många aktier. Men det är ändå några dagars lunch :)

      Radera