lördag 16 juli 2016

Hemma från Mallorca och nytt i porföljen

Efter en veckor av reseletande hittade jag och flickvännen äntligen en mysig all-inclusive resa till Spanien. En vecka som fick bli en paus från "verkligheten" hemma i Sverige, och det var väl behövt. Nu känns det som att man kommer hem med ny energi och mer motivation. Tänk när man sedan, som ekonomiskt oberoende, kan resa runt och fortfarande tjäna pengar utan att ha ett jobb att återvända till...

Nytt i portföljen
Jag har varit ganska inaktiv på bloggen. Mest eftersom att det har varit väldigt mycket att göra, och då har tyvärr bloggen fått lida. Hur som helst så har det gjorts några köp sedan sist. Då H&M har haft en väldigt stor nedgång under senaste tiden så passade jag på att fylla på. Även ABB och Handelsbanken har flyttat in. Och som pricken över i:et så tecknade jag fullt ut i Castellums nyemission i juni. 

H&M
Jag införskaffade den 15:e juni 20 st aktier i H&M, till en kurs av 247 kr/aktie. För den som inte orkar hämta miniräknaren eller gräva fram minnet från lågstadiematematiken kan jag avslöja att slutsumman landade på 4 952 kr. Jag hade egentligen tänkt ligga lågt med H&M ett tag, men då det blev en väldigt kraftig nedgång kunde jag inte låta bli. Jag hade ändå tänkt införskaffa fler förr eller senare. Så det kanske var lika bra att göra det nu när den stått så lågt.

Handelsbanken
Handelsbanken införskaffades med pengar som blev över från insättningen efter att jag köpt H&M. Det blev då endast 13 st aktier för 99,80 kr/st. Detta blev en totalsumma om 1 300 kr.

ABB
Under Brexit var det många som passade på att fylla på i portföljen, och så gjorde även jag. ABB gick ner en bra bit, och jag som hade svårt att hålla mig borta från köp-knappen fick ihop 47 st aktier till en kurs av 168,9 kr/st. Om jag istället hållit fingrarna i styr så hade jag senare kunnat köpa för runt 163,5 kr. Men då börsen är väldigt svår att förutse, så är inte detta något jag gråter i duschen över. Istället tar jag med mig kunskapen till nästa gång börsen går ner, och då gå in med lite mer is i magen.

Månadsrapport för juni
Tink (appen som jag spårar mina inkomster/utgifter med) har på något sätt krånglat till sig rejält, och jag har försökt få rätt på det så jag kan göra min månadsrapport för juni. Det verkar som att mina konton inte spåras, då jag inte får upp nya transaktioner sedan i början av juni. Får jag inte rätt på det så får jag samla ihop allt ifrån mitt kontoutdrag och räkna ihop det där istället. Jag återkommer om detta... Kanske får kontakta support.

Pantsamlingen för juni
Här har vi en kategori som verkligen skjutit i taket. Tack vare hjälpsamma kollegor, vänner och en stöttande flickvän som istället för att slänga sina pantburkar, givit dom till mig. Detta gjorde att jag under juni drog in hela 265 kr! Jag möttes dock av några konstiga blickar när jag traskade in på ICA med 2 överfulla sopsäckar pant. Juli har tyvärr inte gått så bra hittills, då det har varit mycket fokus på annat.

Hoppas ni har haft en skön sommar hittills! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar